The Host: Filmrecension

Eftersom den här filmen är baserad på boken med samma namn väljer jag att publicera den här på bokbloggen också. Några av er kanske tycker det är intressant att veta vad jag tyckte om filmen och jag kan även tillägga att jag inte har läst boken.

host

Originaltitel: The Host
År: 2013
Längd: 125 min
Genre: Sci-Fi, thriller
Regissör: Andrew Niccol
Skådespelare: Saoirse Ronan, Max Irons, Jake Abel, Diane Kruger

Handling:
Jorden har invaderats av en utomjordisk ras som tar sig in i människornas kroppar och sinnen. De människor som finns kvar på Jorden har bildat en rebellstyrka och gör allt de kan för att slippa undan. Melanie Stryder är en av dem. Efter ett försök att rädda sin lillebror och den hon älskar tvingas hon försöka ta sitt liv men det går inte riktigt som hon hade tänkt. Melanies kropp tas i besittning av Wanderer men samtidigt kämpar Melanie emot och Wanderer får uppleva en hel del drömmar och minnen.

Omdöme:
Till att börja med undrar jag varför det är så enormt viktigt med ”Från Twilight-författaren kommer nu..” eller ”För er som gillade Twilight”? Det är samma författare som har skrivit böckerna men de är samtidigt väldigt olika. Det enda som i princip är sig likt är (spoiler)triangeldramat (spoiler). Jag förstår att detta lockar de som verkligen gillade Twilight-filmerna men vi är samtidigt många som inte gjorde det. Vill man inte locka till sig en så bred publik som möjligt?

I alla fall, filmen var i princip som jag hade förväntat mig. I vissa perioder var den faktiskt lite spännande och intressant men för det mesta ganska ljummen. Storyn var rätt bra men så förstördes den av ett (spoiler) triangeldrama (spoiler). Varför? Varför, varför, varför? Den kändes också enormt inriktad på en yngre publik. Skådespelarinsatserna var väl okej, varken mer eller mindre.

Jag gillade alltså inte denna filmen särskilt mycket men är man i 14-årsåldern och gillar sci-fi så kan den säkert passa som handen i handsken.

Mitt betyg: 2/5

3 reaktioner till “The Host: Filmrecension

1. Jag gillar filmen men saknar vissa delar från boken, som så klart är mycket bättre. men jag tycker ändå att det är en riktigt bra film. Lite seg i början, men det var boken också.
    Förstår inte heller varför det var så viktigt att poängtera att det var författaren till twilight. Det är ju helt olika historier, och The host är dessutom mycket bättre, enligt mig i alla fall. Tror att många kan missa filmen/boken på grund av att de inte gillar twilight, jag höll på att göra det.

2. Jag hade av någon anledning helt glömt att jag läst boken, förstår inte varför för jag tycker faktiskt att den är riktigt bra. Så jag blev glatt överraskad av filmen. Jag förstår inte dom som jämför med Twilight (gillar för övrigt inte Twilight), det är bara samma författare, och jag tycker inte det är nåt triangeldrama heller, som många verkar tycka. Egentligen är det ju inte det. Jag tycker skådespelarna var bra, speciellt Jake Abel som Ian.

3. Jag kommer nog inte att se den på bio direkt, senaste upplevelsen med Beautiful darkness var ju sådär.. Men på DVD kanske jag kan sträcka mig till att se den, bara för att ha sett den liksom.