Så var det återigen dags för en topplista. Denna veckan vill Johanna att vi listar höstens bästa böcker! Jag har ju läst ett helt gäng men här har ni fem stycken godbitar:
-
Caraval av Stephanie Garber
En ungdomsbok som kommer ut på svenska om en dryg månad. Boken handlar om två systrar som vill bege sig till Caraval, ett årligt uppträdande där man deltar i ett dödligt spel. I spelet kan precis allt hända och man ska absolut inte lita blint på någon. Vad är verklighet och vad är fantasi? 5/5 -
All the Bright Places av Jennifer Niven
Ytterligare en ungdomsbok men denna handlar om Violet och Finch som träffas en dag i skolans klocktorn. Alla tror att Violet räddade Finch från att hoppa men hur var det egentligen? Och vad gjorde Violet i klocktornet? När de bildar grupp till en skoluppgift lär de sakta känna varandra och mycket kommer upp till ytan. 5/5 -
Husdjuret av Camilla Grebe
Ett brutalt mord för samman polisen Malin, profileraren Hanne och Jake. De är alla olika men alla har ett finger med i spelet när det kommer till utredningen. Samtidigt får Malin veta en hel del om sin bakgrund och hennes värld vänds upp och ner. Hanne tampas dessutom med sin demens. 4/5 -
Märkta för livet av Emelie Schepp
Detta är första boken i serien om åklagaren Jana Berzelius. Verksamhetschefen på Migrationsverket hittas död och en utredning dras igång. Samtidigt får Jana vet mer och mer om sin bakgrund och inser att hon har en koppling till det pågående fallet. För att inte avslöja något om detta för någon annan gräver hon själv i fallet och hittar både det ena och det andra. 4/5 - Prio Ett av Emelie Schepp
Del tre i ovan nämnda serie. I denna boken går en seriemördare loss och stympar sina offer. Alla offer verkar dessutom kretsa kring ambulanssjuksköterskan Philip Engström. Har det någon koppling? Samtidigt brottas Jana med sin bakgrund och det faktum att en person från det förflutna gör allt för att ställa till det för henne. 4/5
Jennifer Nivens bok gillar jag också :)
Vill läsa alla böckerna på din lista! :)
tack för intressanta tips!
Jag har tänkt börja läsa Emelie Schepps serie nästa år så din lista är ju oerhört lovande :)
Schepps serie är verkligen bra!
Emelie Schepps böcker är riktigt bra, så även Camilla Grebes :)
Ser väldigt mycket fram emot Husdjuret. Emelie Schepp är också en favorit.