Studenten närmar sig för Julia och Astrid, men för Julia känns friheten långt borta. Hur ska hon kunna lämna Järvhöga efter allt som hänt? När hon vet att skuggorna som lurar i skogen inte bara finns kvar där, utan verkar växa sig starkare?
Även för Emil tycks situationen värre än någonsin. Markus blir inte bättre, snarare verkar han glida allt längre bort, in i något annat. Och nyheten om Läroverkets nya ägare oroar, vem är egentligen den mystiska Oscar von Graaf?
Medan lågorna kommer närmare inser både Emil och Julia att tiden håller på att rinna ut.
Efter att ha läst de två första delarna i denna trilogi kunde jag självklart inte missa den avslutande delen om Järvhöga och det mystiska som händer i skogen. Som läsare slungas vi snabbt in handlingen och möter karaktärer som vi känner sedan tidigare. Fokuset ligger kring Markus och Emil och det känns lite som att komma tillbaka till sina kompisar efter ett sommarlov.
Något som Camilla Sten alltid lyckas med är miljöbeskrivningarna. Det är kusligt, det är mörkt och det är skuggor i skogen. Hon beskriver precis den ruggiga känslan jag känner när jag läser och det är nästan som att vara en del av handlingen. Dessutom blir boken spännande och det går snabbt att läsa då man bara vill ha alla svar och se vad som händer.
Då detta är sista delen i en trilogi vill jag inte avslöja för mycket men jag kan varmt rekommendera den här trilogin till alla som gillar spänning och det lite övernaturliga. Böckerna hänger ihop så börja från början med ”Bergtagen”. Jag lovar att du har spännande läsning framför dig!
Mitt betyg: 4/5
Författare: Camilla Sten
Serie: Järvhögatrilogin #3
Utgivningsår: 2022
Förlag: Rabén & Sjögren
Utläst: 17 september 2022
Finns hos: Adlibris | Bokus
Tidigare delar i serien:
– Bergtagen (Järvhöga #1)
– Midnattsblot (Järvhöga #2)
Andra som bloggat om boken:
Prickiga Paula |

Sedan urminnes tider har två hemliga sällskap kämpat mot varandra för att bevara, respektive förändra, historien. När Milton och Iona på något sätt råkar ändra det förgångna så att nazisterna vinner kriget, blir de indragna i ett farligt äventyr.






Pauline går i högstadiet, men känner sig mognare än alla andra i klassen. Hon drömmer om att bli filmregissör, fast det har hon inte sagt till någon. En dag får klassen besök av en äkta skådespelare, som ska hjälpa dem att sätta upp en pjäs. Pauline kommer på en fantastisk idé: Hon ska göra en dokumentärfilm om projektet! Samtidigt som filmen börjar ta form, blir Pauline mer och mer förälskad i Ingvar, som skådespelaren heter. Han är så snygg! Så istället för att filma sina klasskompisar, filmar Pauline honom …
VARNING FÖR SPOILERS OM MAN EJ HAR LÄST DE TIDIGARE DELARNA I SERIEN!