Louisa Clark kommer till New York, redo att börja ett nytt liv och säker på att hon kan omfamna det nya äventyret samtidigt som hon och Ambulans-Sam håller sitt distansförhållande levande.
Arbetet som assistent hos Agnes, den unga hustrun till en av New Yorks rikaste män, tar Lou in i stadens absoluta toppskikt. På en välgörenhetsbal möter hon Joshua Ryan, en man som bär med sig en viskning av Lous förflutna.
Lou försöker hålla ihop sina båda världar, och upptäcker att hon tvingas bära på hemligheter – inte bara sina egna – som kan orsaka katastrofala förändringar i hennes liv. Och när allt ställs på sin spets måste hon fråga sig: Vem är Louisa Clark? Och hur stillar man ett hjärta som bor på två platser?
Den första boken i den här trilogin, Livet efter dig, tyckte jag verkligen om men jag ställde mig ändå frågande till att det skulle komma en andra del. Jag läste den dock och tyckte väl ändå att den var ganska bra. Här har vi alltså den tredje och avslutande delen i vad som till slut blev en trilogi. Jag kan dock inte sticka under stolen med att jag gillar att vara tillbaka i Lous värld. Jag tycker om att läsa om henne och hon känns som en gammal vän. Samtidigt ville vi ju såklart veta vad som skulle hända med henne, Sam, Nathan och de andra.
Känslan i boken är väldigt ”feelgood” och det är både underhållande, romantiskt och emellanåt lite sorgligt. Jag upplever dock boken som ytlig och det kan delvis bero på att det handlar mycket om Lous liv i New York och där ingår det materialistiska och beteendet i överklassen. Jag hade ändå hoppats på mer djup, både i berättelsen och även hos Lou. Det märks att hon ibland tvivlar på sin tillvaro i New York men vi får inte så mycket djupa tankar ur henne. Miljöerna är ju dock ändå härliga och New York är en stad jag verkligen skulle vilja besöka.
Boken var, som jag skrev tidigare, lite som att komma tillbaka till en gammal vän. Jag tyckte att den var underhållande för stunden men det är tyvärr inget jag kommer att minnas för evigt. Jag tyckte det var kul att hälsa på de gamla karaktärerna men även få träffa på nya, exempelvis grannen Margot och hennes bitska hund. Nu är trilogin om Lou Clark slut i alla fall men jag kommer definitivt att ge mig på mer Jojo Moyes framöver.
Mitt betyg: 3/5
Författare: Jojo Moyes
Serie: Livet efter dig #3
Utgivningsår: 2018
Förlag: Printz Publishing
Utläst: 20 mars 2021
Finns hos: Adlibris | Bokus
Tidigare delar i serien:
– Livet efter dig (Livet efter dig #1)
– Arvet efter dig (Livet efter dig #2)
Andra som bloggat om boken:
Villa Freja | Bokprataren | Amandas Minnen | Zellys Bokhylla | Bokugglor




Callum arbetar på en stor PR-byrå i Sydney och tar varje dag färjan hem till förorten Manly. En dag på färjan kommer han av en slump i samtal med Lilah, som är en engagerad jurist och miljökämpe, och detta första möte utvecklar sig snabbt till en stormig förälskelse. Ingen av dem tror egentligen på kärlek vid första ögonkastet, men de klickar helt enkelt med varandra.
Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.



Beskrivning av Livet efter dig:
Beskrivning av Sophies historia: